Prinsip Kerja Penggalak Brek Kuasa

Penggalak vakum menggunakan prinsip menghisap udara apabila enjin berfungsi, yang menghasilkan vakum pada bahagian pertama penggalak. Sebagai tindak balas kepada perbezaan tekanan tekanan udara biasa di sisi lain, perbezaan tekanan digunakan untuk menguatkan tujahan brek.

Sekiranya terdapat sedikit perbezaan tekanan antara kedua-dua belah diafragma, disebabkan kawasan diafragma yang besar, tujahan yang besar masih boleh dijana untuk menolak diafragma ke hujung dengan tekanan rendah. Apabila membrek, sistem penggalak vakum juga mengawal vakum yang memasuki penggalak untuk membuat diafragma bergerak, dan menggunakan rod tolak pada diafragma untuk membantu manusia melangkah dan menolak pedal brek melalui peranti pengangkutan gabungan.

Dalam keadaan tidak berfungsi, spring balik rod tolak injap kawalan menolak rod tolak injap kawalan ke kedudukan kunci di sebelah kanan, dan port injap vakum berada dalam keadaan terbuka. Spring injap kawalan menjadikan cawan injap kawalan dan tempat duduk injap udara bersentuhan rapat, sekali gus menutup port injap udara.

Pada masa ini, ruang gas vakum dan ruang gas aplikasi penggalak dikomunikasikan dengan saluran ruang gas aplikasi melalui saluran ruang gas vakum badan omboh melalui rongga injap kawalan, dan diasingkan daripada atmosfera luaran. Selepas enjin dihidupkan, vakum (tekanan negatif enjin) pada pancarongga masuk enjin akan meningkat kepada -0.0667mpa (iaitu, nilai tekanan udara ialah 0.0333mpa, dan perbezaan tekanan dengan tekanan atmosfera ialah 0.0667mpa ). Selepas itu, vakum penggalak dan vakum ruang aplikasi meningkat kepada -0.0667mpa, dan mereka bersedia untuk bekerja pada bila-bila masa.

Apabila brek, pedal brek ditekan, dan daya pedal dikuatkan oleh tuil dan bertindak pada rod tolak injap kawalan. Pertama, spring balik rod tolak injap kawalan dimampatkan, dan rod tolak injap kawalan dan lajur injap udara bergerak ke hadapan. Apabila rod tolak injap kawalan bergerak ke hadapan ke kedudukan di mana cawan injap kawalan menyentuh tempat duduk injap vakum, port injap vakum ditutup. Pada masa ini, vakum penggalak dan ruang aplikasi dipisahkan.

Pada masa ini, hujung lajur injap udara hanya menyentuh permukaan cakera tindak balas. Apabila rod tolak injap kawalan terus bergerak ke hadapan, port injap udara akan terbuka. Selepas penapisan udara, udara luaran memasuki ruang aplikasi penggalak melalui port injap udara terbuka dan saluran yang menuju ke ruang udara aplikasi, dan daya servo dijana. Oleh kerana bahan plat tindak balas mempunyai keperluan sifat fizikal tekanan unit yang sama pada permukaan tertekan, daya servo meningkat dalam perkadaran tetap (nisbah daya servo) dengan peningkatan beransur-ansur daya input rod tolak injap kawalan. Disebabkan oleh had sumber daya servo, apabila daya servo maksimum dicapai, iaitu, apabila tahap vakum ruang aplikasi adalah sifar, daya servo akan menjadi malar dan tidak akan berubah lagi. Pada masa ini, daya input dan daya output penggalak akan meningkat dengan jumlah yang sama; apabila brek dibatalkan, rod tolak injap kawalan bergerak ke belakang dengan pengurangan daya input. Apabila titik rangsangan maksimum dicapai, selepas port injap vakum dibuka, vakum penggalak dan ruang udara aplikasi disambungkan, tahap vakum ruang aplikasi akan berkurangan, daya servo akan berkurangan, dan badan omboh akan bergerak ke belakang . Dengan cara ini, apabila daya input berkurangan secara beransur-ansur, daya servo akan berkurangan dalam perkadaran tetap (nisbah daya servo) sehingga brek dilepaskan sepenuhnya.


Masa siaran:09-22-2022
  • Sebelumnya:
  • Seterusnya:
  • Tinggalkan Mesej Anda